Helsedirektoratet

Enkelt og greit med Jonis

Hvordan når vi ut til den unge målgruppa med korona-informasjon? Vi lot Jonis forklare hvor enkle reglene faktisk er.

Med koronaviruset kom behovet for å formidle store mengder med informasjon til en svært variert målgruppe. Det viste seg raskt at det var særlig utfordrende å nå ut til ungdommene – de er tilstede i andre kanaler enn voksne, og har behov for informasjon på sine egne premisser. 

For å lage skreddersydd materiale til den unge målgruppa ble Jonis Josef valgt som profil. Han gir filmene både stoppeffekt og kredibilitet, og formidler informasjonen på en ekte, uformell og tydelig måte. 

Vi laget tre filmer som tar for seg de viktigste virkemidlene for å hindre smittespredning – hold avstand, vask hendene, og ikke vær for mange sammen. Korte filmer, enkelt og tydelig språk, humor og grafisk utforming gjorde at filmene traff godt i målgruppa. For det er jo egentlig ikke så vanskelig! 

Idé: PLAN-B
Produksjon: PLAN-B
Produsent: Morten Nyheim Larsen
Prosjektleder: Linn Enoksen
Idéutvikling: Espen Torkildsen, Frida Baggethun og Morten Nyheim Larsen
Manus: 
Espen Torkildsen og Frida Baggethun
Regi: Morten Nyheim Larsen 

Kontakt